Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Winnaar STEAM Cup Challenge bekend: nooit meer je fietslampje laten branden!

Het was een schitterend gezicht bij binnenkomst: tientallen middelbare scholieren, druk rond rennend, aan het oefenen, spelend en ontdekkend in het NEMO Science Museum in Amsterdam. Dit ging vooraf aan de finale van de jaarlijks terugkerende STEAM Cup Challenge, georganiseerd door Slim.nl en IT-Randsteden. Waar vorig jaar duurzame oplossingen centraal stonden, was het thema dit jaar ‘huis van de toekomst’. Van de zeventig schoolinzendingen gaven de tien finalisten een pitch mét prototype voor een deskundige jury.

De finale begon met een videobericht van Gareth Stockdale, CEO van Micro:bit, die het belang benadrukte om kinderen te laten wennen aan digitale technologie en dit in te zetten in het dagelijks leven. De Micro:bit is een minicomputer met enkele knopjes als bediening. Het computertje is te programmeren op een zeer gebruiksvriendelijke manier, aan de hand van Blocks Editor, waardoor kinderen de programmeertaal makkelijk en spelenderwijs aangereikt krijgen. Met behulp van de Micro:bit creëerden de teams verschillende ideeën, waarmee zij kans maakten op één van de vier prijzen.

De vier winnaars

Octa Children

Na lang beraad van de jury, werd de winnaar bekendgemaakt. Dé nummer één van de finale van de STEAM Cup Challenge 2019: de teamleden van het Bertrand Russell College uit Krommenie. Ze waren uitzinnig toen ze hoorden dat zij de winnaar waren. Dit team bedacht een idee om minder verkeersongelukken en minder boetes te krijgen. Zij ontwikkelden een fiets waarbij de lampen automatisch aangaan als je gaat fietsen. Octa Children voegde er nog een extra element aan toe: wanneer je naar rechts stuurt, gaan de lampjes aan de rechterkant knipperen en feller branden. Stuur je naar links, dan gebeurt dit aan de linkerkant. Een soort knipperlicht dus.

‘Vergeten je licht aan of uit te doen is verleden tijd en je neemt daardoor nog veiliger deel aan het verkeer.’

‘We hadden echte vergaderingen, waarmee de programmeurs, prototype-bouwers en presentatoren elkaar op de hoogte brachten.’

Safe:bit

De prijs voor de beste presentatie ging naar dit team van het Montessori College uit Nijmegen. Waarom? Zij namen hun doelgroep mee én demonstreerden hun idee met een rollenspel. Safe:bit bedacht een tool waarmee ze mogelijk levens kunnen redden. Wanneer ouderen vallen – twee ouderen waren onderdeel van de presentatie – merkt het apparaat dat en geeft het automatisch een signaal aan verzorgers, die direct hulp kunnen bieden. Safe:bit redt mogelijk levens met deze toepassing.

‘Het zou mooi zijn als we dit kunnen ontwikkelen tot meer dan een schoolproject’

DryTech

Team DryTech van Metameer uit Boxmeer bedacht dé oplossing voor alle mensen die weleens hun uitgehangen, natte was naar binnen moeten halen door de regen. Hiervoor kregen zij de prijs voor meest creatieve idee. Zij ontwikkelden een verschuifbaar, met zonnepanelen bedekt dak voor boven de waslijn. Schijnt de zon, dan is er geen dak en wordt er energie opgewekt via de zonnepanelen. Zodra het begint te regenen, schuift het dak boven de was. Het team was eerder ook al te zien bij Omroep Brabant.

‘We helpen mensen met het drogen van hun was én zijn goed bezig voor het milieu.’

Infinity Gauntlet

Dit team van het Christelijk Lyceum Nassau-Veluwe uit Harderwijk won de Liberty Global Future Makers Award. Zij bedachten een speciale handschoen voor ouderen en mensen die minder mobiel zijn. De handschoen is voorzien van een aantal knoppen. Door op een van de knoppen te drukken, gaat bijvoorbeeld de tv aan, opent de voordeur of springt de radio aan. Omdat zij zonder op te staan meerdere apparaten kunnen bedienen, verlagen de kinderen met de handschoen het risico op vallen bij ouderen en mindervaliden.

‘Onze oma’s wilden allemaal zo’n handschoen hebben’

‘Ik ben een nerd, maar dat zie ik als iets positiefs. Ik leer graag nieuwe dingen. Bill Gates is een enorme nerd, maar ook enorm succesvol.’

De andere finalisten

Team Octo

Het Picasso Lyceum uit Zoetermeer vaardigde Team Octo af, dat zich richtte op energiebesparing in het huishouden. Zij demonstreerden een prototype waarmee zij op afstand elektrische apparaten kunnen bedienen. Oeps, vergeten de lamp in de badkamer uit te zetten? Gebruikers kunnen hun lampen nu met de oplossing van Team Octo alsnog uitzetten en gaan zo energieverspilling tegen. Net als andere teams gebruikten zij een 3D-printer om de hardware van het prototype te maken.

‘Veel mensen vergeten apparaten aan of uit te zetten. Hiermee kun je het onderweg, in de auto, alsnog uitzetten.’

Plonkes

Geen teamnaam kunnen verzinnen en het dan maar baseren op een random gekozen bestandsnaam: dat is hoe Plonkes ontstond. Het team was afkomstig van het Montessori College uit Nijmegen. Het apparaat voeg je toe aan je koffie- of theemok. Aan de lampjes zie je of deze de juiste temperatuur heeft, nog te heet is of al helemaal afgekoeld is.

‘Met dit idee hoef je nooit meer verdrietig te zijn om een ijskoude koffie.’

ATR – Automatische Temperatuur Regelaar

Na een warme, zonnige dag thuiskomen in een bloedheet huis: daar verzon het team van het Cals College uit Nieuwegein iets op. Met verschillende sensoren worden de temperatuur en hoeveelheid licht gemeten. De zonnewering zakt automatisch of de airconditioning start bij het bereiken van een vooraf ingestelde temperatuur of lichtinval. Op deze manier kom je altijd thuis in een heerlijk, koel huis.

‘In de winter kunnen we ook de verwarming op de sensoren aansluiten, zodat je juist in een warm huis terugkomt.’

Sensor Douche

Het team Sensor Douche bestond uit zes meiden uit de eerste klas van het VWO van het Ulenhofcollege uit Doetinchem die waterverspilling tegengaan. Zij bedachten een douche met sensoren en waterafvoer naar het toilet, zodat huishoudens het water opnieuw kunnen gebruiken. De douche begint alleen te stromen als de sensoren beweging opmerken. Ook voegden de leerlingen een timer toe, waarmee ouders de douchetijd van hun kinderen kunnen begrenzen.

‘Via een scherm kun je de douchetijd invullen, maar ook een spelletje spelen of muziek luisteren’.

The Black Box

Het team van het Haarlemmermeerlyceum uit Hoofddorp mistte watertappunten op het schoolplein, waar zij hun flesje kunnen bijvullen. Om vervuiling van de zee tegen te gaan, pleit dit team voor hergebruik van je waterfles. Daarop bedachten zij The Black Box. Dit team combineerde drie verschillende Micro:bits met elkaar: bij één geef je aan hoeveel water je precies wilt tappen, een ander activeert de waterpomp en de derde geeft aan hoe vol het flesje is.

‘We leerden dat je met een radiofunctie meerdere Micro:bits kunt verbinden’

De Programmeurs

De Programmeurs, van het Dalton Lyceum uit Barendrecht, bedachten iets om mensen te waarschuwen bij overstromingsgevaar rondom dijken. De Programmeurs willen buizen verticaal in het water plaatsen, waarin een blok is geplaatst dat meestijgt met het waterpeil. De controlekamer krijgt tijdig een melding als het water boven een bepaald punt stijgt, waardoor omwonenden gewaarschuwd kunnen worden.

‘We hebben een punt op de buizen geplaatst zodat vogels er geen nestjes op maken’

Het was weer een fantastische editie van de STEAM Cup Challenge met enorm veel innovatieve ideeën. Volgend jaar volgt een nieuwe editie, waarbij geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Heb je vragen over de STEAM Cup Challenge? Dan kun je hiervoor terecht bij Slim.nl via info@slim.nl.

Deze blog is afkomstig van ICTheek, het inspiratieplatform voor professionals in het onderwijs.